ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ) ιδρύθηκε στην Αθήνα το 1979 από τους Ιάννη Ξενάκη, Γιάννη Γ. Παπαϊωάννου και Στέφανο Βασιλειάδη. Βασικός στόχος του Κέντρου ήταν η έρευνα και η ανάπτυξη της ηλεκτροακουστικής μουσικής στην Ελλάδα.

Από το 2018, το Ωδείον Αθηνών συνεργάζεται με το ΚΣΥΜΕ προσφέροντας κάθε χρόνο στους ενδιαφερόμενους σπουδαστές έναν ετήσιο κύκλο σεμιναρίων Ηλεκτροακουστικής Μουσικής.

Για το Ακαδημαϊκό έτος 2021-22, έχουν προγραμματιστεί τα εξής σεμινάρια:

​1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
2. ΗΛΕΚΤΡΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΘΕΣΗΣ

OPEN DAY: Οι ενδιαφερόμενοι σπουδαστές μπορούν να παρακολουθήσουν μία ανοιχτή παρουσίαση, να ενημερωθούν από τους διδάσκοντες καθηγητές του ΚΣΥΜΕ σχετικά με το αντικείμενο των σεμιναρίων και να δηλώσουν συμμετοχή.
Η ημερομηνία της παρουσίασης θα ανακοινωθεί προσεχώς.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ: 8 μήνες: Έναρξη: Νοέμβριος 2021- Λήξη: Ιούνιος 2021

Υπεύθυνος Τμήματος Ηλεκτρονικής Μουσικής: Στέλιος Γιαννουλάκης
Έφορος: Νίκος Χαριζάνος

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

  • Για την εγγραφή και τα δίδακτρα επικοινωνήστε με τηνΚεντρική Γραμματεία του Ωδείου Αθηνών.
  • Για πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα των σεμιναρίων επικοινωνήστε με το ΚΣΥΜΕ
  • Νίκος Χαριζάνος, Τ: 210 6518895, ΚΙΝ:  6942 454420, E: ksyme2@yahoo.com
  • Στέλιος Γιαννουλάκης, ΚΙΝ: 6978 178180, E: Stgiann@yahoo.com

1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Σεμινάριο 2 ώρες την εβδομάδα, ατομικές ώρες εργαστηρίου και συναυλίες με έργα των σπουδαστών.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Στέλιος Γιαννουλάκης

Πρακτική γνωριμία με ένα εύρος εργαλείων για την σύγχρονη μουσική δημιουργία, με κύρια ενδιαφέροντα την προσιτότητα και τον πειραματισμό. Δημιουργική επισκόπηση του πλούσιου τεχνολογικού και αισθητικού τοπίου, μέσα από την ανάπτυξη προσαρμοσμένων συστημάτων για σύνθεση και μουσική πράξη, χωρίς την προαπαίτηση ιδιαίτερων τεχνικών γνώσεων.

Αναλογικά και ψηφιακά synthesizers, απλές ηλεκτρονικές κατασκευές και προσαρμογές, πλατφόρμες και εφαρμογές λογισμικού, στοιχεία μουσικού προγραμματισμού και στρατηγικές για την ενσωμάτωση ηλεκτρονικών μουσικών οργάνων σε ένα εύρος δημιουργικών σεναρίων για σύγχρονη μουσική. Κάποιες από τις τεχνολογίες που θα διαπραγματευτούμε περιλαμβάνουν Circuit Bending, DIY synthesizer modules, Arduino, Sensors, Ableton Live, Pure Data, Max/MSP, το EMS Synthi100, VCV Rack και άλλα.

Οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να εμβαθύνουν σε επιλεγμένους τομείς, επιλέγοντας λύσεις σε δημιουργικά προβλήματα, με σκοπό την εξοικείωση με την τεχνολογία και την απελευθέρωση της μουσικής δημιουργίας.

2. ΗΛΕΚΤΡΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΘΕΣΗΣ

Σεμινάριο 2 ώρες την εβδομάδα, ατομικές ώρες εργαστηρίου και συναυλίες με έργα των σπουδαστών.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Στέλιος Γιαννουλάκης, Νίκος Χαριζάνος

Με πρακτική έρευνα σε συνθετικό επίπεδο και μέσα από τη μελέτη ιστορικών σχολών και τεχνικών, θα εμβαθύνουμε στον κόσμο των ηχητικών αντικειμένων και της δημιουργικής διαχείρισής τους για την παραγωγή μουσικής. Θα εξοικειωθούμε με τη θεωρία και την πράξη της Ηλεκτροακουστικής Σύνθεσης και θα διερευνήσουμε τρόπους εξέλιξής της στον εικοστό πρώτο αιώνα. Μεταξύ άλλων, θα χρησιμοποιήσουμε το EMS Synthi100, το ιστορικό αναλογικό synthesizer – εργαστήριο ηλεκτρονικής σύνθεσης – του ΚΣΥΜΕ, μια που ενσωματώνει ιδέες που έπαιξαν τεράστιο ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης μουσικής σκέψης και αντικατοπτρίζει τεχνικές, συνθετικές και αισθητικές προσεγγίσεις που τροφοδοτούν πολλές σύγχρονες πρακτικές.

Γνωρίζοντας το Synthi100 και δουλεύοντας παράλληλα με σύγχρονα αναλογικά και ψηφιακά εργαλεία, μέσα από στοχευμένες ασκήσεις, θα ασχοληθούμε με την τυπολογία και τις διαστάσεις του ήχου, τη φασματική μορφολογία και την πλαστική του ηχητικού αντικειμένου, όπως και με διάφορες στρατηγικές για την διάρθρωση ηχητικών αντικειμένων στο χρόνο. Θέματα που θα μας απασχολήσουν περιλαμβάνουν τη μουσική δόμηση, θεματική διαπραγμάτευση, το μοτίβο, το διάλογο ανάμεσα στην υφή και την κίνηση, την ιδιωματική διαχείριση ηχητικού υλικού, τον ηχητικά οδηγούμενο συνειρμό, την τονική και ρυθμική λειτουργία, την γενικευμένη έννοια της αντίστιξης, την ενσωμάτωση ακουστικών οργάνων, τη χρήση γραφικής και παραδοσιακής παρτιτούρας, κ.α.

Το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ) ιδρύθηκε το 1979 στην Αθήνα. Εμπνευστής, ιδρυτής και πρώτος πρόεδρός του ήταν ο διάσημος Έλληνας συνθέτης Ιάννης Ξενάκης. Επιδίωξη του Ξενάκη ήταν η εγκαθίδρυση καλλιτεχνικών και ερευνητικών σχέσεων μεταξύ της Ελλάδας και του γαλλικού κέντρου CEMAMu που είχε ήδη ιδρύσει ο ίδιος. Στο επίκεντρο της δραστηριότητας αλλά και των καταστατικών σκοπών του ΚΣΥΜΕ είναι η επιστημονική έρευνα για τη μουσική,  η εποικοδομητική διάχυση των αποτελεσμάτων της μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η ανατροφοδότηση του καλλιτεχνικού και επιστημονικού γίγνεσθαι με γνώση και νέα εργαλεία.

Το ΚΣΥΜΕ, από τα  πρώτα χρόνια της δράσης του, μετέχει στην πνευματική,  καλλιτεχνική  και επιστημονική ζωή του τόπου μας με μια πολύπλευρη και αξιόλογη προσφορά στους ακόλουθους τομείς: Πολύτεχνη έκφραση, Φεστιβάλ, Μουσική Δημιουργία, Μουσική Έρευνα, Εκπαίδευση, Εκδηλώσεις, Παραγωγές-Εκδόσεις. Σε όλους αυτούς τους τομείς, το ΚΣΥΜΕ έχει να επιδείξει αφθονία δράσεων, εκδηλώσεων, εκθέσεων, πρωτότυπων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς και αξιόλογη εκδοτική δραστηριότητα. Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε, παρακαλούμε τον ιστότοπό μας www.ksyme.org.

Ειδικότερα σε σχέση με φεστιβάλ, το ΚΣΥΜΕ διαθέτει μια μεγάλη και πολυετή εμπειρία έχοντας διοργανώσει μέσα στα 42 χρόνια λειτουργίας του πολλά φεστιβάλ. Αναφέρουμε ενδεικτικά: Τα 2 φεστιβάλ στο Θέατρο Αιξωνής (εκ των οποίων το δεύτερο είχε διάρκεια 40 ημερών), Οδοιπορικά στην Δυτική Ελλάδα και Μακεδονία, το φεστιβάλ “Πάνεμος” – ένα μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του Ξενάκη (Ηρώδειο, Γαλλικό Ινστιτούτο).  Τα τελευταία χρόνια και παρά την οικονομική κρίση το ΚΣΥΜΕ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 60 εκδηλώσεις με σημαντικούς Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες (διοργάνωση τριήμερου για τα 35 χρόνια του ΚΣΥΜΕ, συμμετοχή στην Documenta14 κ.α.).
Τον Μάϊο του 2018 ο Πρόεδρος του Μουσικού και Δραματικού Συλλόγου Ωδείο Αθηνών Νίκος Τσούχλος και ο Πρόεδρος του Κέντρου Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας Πέτρος Φραγκίστας, υπέγραψαν πρωτόκολλο συνεργασίας, το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει:

  • τη μεταφορά της έδρας, του τεχνολογικού εξοπλισμού, του αρχείου και της βιβλιοθήκης του ΚΣΥΜΕ στο κτιριακό συγκρότημα του Ωδείου Αθηνών,
  • τη θέσπιση και λειτουργία κοινών προγραμμάτων εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης στη σύγχρονη μουσική και τη μουσική τεχνολογία,
  • τη συνδιοργάνωση συναυλιών και άλλων εκδηλώσεων με επίκεντρο την ηλεκτρονική μουσική και την πολύτεχνη δημιουργία,
  • τον κοινό σχεδιασμό ερευνητικής στρατηγικής
  • τη θεσμοθέτηση βραβείων, υποτροφιών και καλλιτεχνικών αναθέσεων με σκοπό την ενίσχυση της σύγχρονης ελληνικής μουσικής δημιουργίας και την αποτελεσματικότερη προβολή της στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Με την παρουσία του στο κτιριακό συγκρότημα της οδού Ρηγίλλης, το ΚΣΥΜΕ αποκτά πρόσβαση στις υποδομές και τις υπηρεσίες του Ωδείου Αθηνών ενώ το Ωδείο συμπληρώνει τον εξοπλισμό του, μεταξύ άλλων με το μεγαλύτερο σήμερα αναλογικό συνθεσάιζερ στον κόσμο – το περίφημο Synthi 100 – αλλά και με τα πλέον εξελιγμένα ψηφιακά προγράμματα παραγωγής και διαχείρισης μουσικού ήχου. Ταυτόχρονα, μέσα από αυτή τη συνεργασία, οι σπουδαστές του Ωδείου Αθηνών και του ΚΣΥΜΕ θα μπορούν να επωφελούνται από τα εκπαιδευτικά προγράμματα και των δύο ιδρυμάτων.

Επιπλέον, το ΚΣΥΜΕ έχει στην κατοχή του έναν μοναδικό και εν μέρει αναξιοποίητο ερευνητικό και καλλιτεχνικό θησαυρό. Πρόκειται για το πληρέστερο αρχείο ιστορικών ηχογραφήσεων σε ότι αφορά την πρωτοποριακή μουσική στην Ελλάδα με τη μορφή μαγνητοταινιών, δίσκων βινυλίου, κασετών κ.ο.κ.  Το ηχητικό αρχείο καλύπτει τη χρονική περίοδο από το 1950 έως σήμερα. Ο δε όγκος του πλησιάζει τις 4.500 τεκμηρίων. Παράλληλα, φυλάσσεται εξίσου σπάνιο έντυπο υλικό άμεσα σχετιζόμενου με τις ηχογραφήσεις, όπως προγράμματα μουσικών διοργανώσεων, αφίσες και feuille volante, παρτιτούρες έργων με ερμηνευτικές σημειώσεις, φωτογραφίες και αρνητικά, δελτία τύπου και αναφορές στον Τύπο.

 

© 2016-2020 ΩΔΕΙΟN ΑΘΗΝΩΝ - All rights reserved | ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ | Mindcrafted by Scicada.eu