Γιώργος Κουρουπός – Ένα πορτρέτο του συνθέτη 

Ο Γιώργος Κουρουπός, απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών, θεωρείται ως ένας από τους πλέον διακεκριμένους συνθέτες της γενιάς του.
Το Ωδείο Αθηνών  τον προσκαλεί να μιλήσει σε πρώτο πρόσωπο για το έργο του  και διοργανώνει μία συναυλία με έργα του γι
α φωνή και πιάνο ή σύνολο, στο αφιέρωμα που θα πραγματοποιηθεί στις 16 Οκτωβρίου.

16/10, 19.00
Γιώργος Κουρουπός: ένα πορτρέτο του συνθέτη – (Α) Ημερίδα 

Παρουσίαση του έργου του συνθέτη (εισαγωγή, ομιλίες, ηχογραφήσεις, προβολές). 

Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου  |  Αίθουσα Άρης Γαρουφαλής 

16/10, 20.00
Γιώργος Κουρουπός: ένα πορτρέτο του συνθέτη – (Β) Συναυλία

Συναυλία με έργα του συνθέτη

Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου  |  Αίθουσα Άρης Γαρουφαλής 

Πρόγραμμα συναυλίας

Εισαγωγή στα έργα του προγράμματος: Ιουλίτα Ηλιοπούλου

1. «16 Χαϊκού» – Ποίηση: Γιώργος Σεφέρης
Μυρσίνη Μαργαρίτη (σοπράνο)
Νίκος Αθηναίος (πιάνο)

2. «Ψηφιδωτό της νύχτας» – Ποίηση: Ιουλίτα Ηλιοπούλου
Μάιρα Μηλολιδάκη (σοπράνο)
Τίτος Γουβέλης (πιάνο)
Απαγγελία: Ιουλίτα Ηλιοπούλου

3. «Φονικό στην εκκλησία» – Κείμενο: T.S. Eliot
Αγγελική Καθαρίου (μέτζο-σοπράνο)
Βικτωρία Κιαζίμη (τσέμπαλο)
Γυναικεία χορωδία (8 φωνές)
Απαγγελία: Ιουλίτα Ηλιοπούλου
Μουσική διεύθυνση: Δημήτρης Μπουζάνης

 


Βιογραφικό Σημείωμα

Ο Γιώργος Κουρουπός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1942. Σπούδασε μουσική στο Ωδείο Αθηνών (1953-1965, δίπλωμα πιάνου).με καθηγητές τους Σ. Φαραντάτο, Δ. Μαρή και Μ. Χαιρογιώργου. Από το 1959 έως το 1968 συμμετείχε ως πιανίστας στις περισσότερες συναυλίες και ηχογραφήσεις του Μάνου Χατζιδάκι. Την περίοδο αυτή έγραψε αρκετά τραγούδια και ξεκίνησε να γράφει μουσική για το θέατρο (Ντόνα Ντιάνα, Εθνικό Θέατρο) και τον κινηματογράφο (Το κορίτσι και οι σάτυροι, του Διον. Γρηγοράτου).

Παράλληλα σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (πτυχίο, 1967) και παρακολουθούσε μαθήματα σύνθεσης με τον Γ. Α. Παπαϊωάννου. Το 1967 συνέθεσε το πρώτο «σοβαρό» του έργο τις Αντιφωνίες – που κατέχει τον αριθμό 1 του καταλόγου του. Την ίδια χρονιά εργάστηκε για έξι μήνες ως βοηθός του Γιάννη Χρήστου, ο οποίος, του αποκάλυψε έναν άλλο τρόπο σκέψης, ενώ έγραψε τη μουσική για τον Ρήσο τού Ευριπίδη, που ανέβηκε από το Εθνικό θέατρο στην Επίδαυρο,το καλοκαίρι του 1968.

Το διάστημα 1968-72 σπούδασε, με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης, στο Conservatoire του Παρισιού με τον Olivier Messiaen. Στη διάρκεια της τετράχρονης μελέτης του με τον Μεσσιάν αφομοίωσε τα τελευταία ρεύματα της σύγχρονης τεχνικής και έγραψε έργα με ιδιαίτερη έμφαση σε δύο θεματικούς άξονες:στο τραγούδι και στο αρχαίο ελληνικό δράμα.Σημαντικότερα έργα της περιόδου αυτής : Ελληνικό τραγούδι (Παρίσι,1970) Αffrontement (Royan ,1972), το μουσικό πολυθέαμα Ερμής και Προμηθεύς (Créteil 1972-1973) καθώς επίσης τα έργα Abstrʼacte (1974)

Μετά την αποφοίτησή του εργάστηκε ως βοηθός καθηγητή στο Κονσερβατουάρ,στον τομέα της εκλαΐκευσης της σύγχρονης μουσικής, ενώ από το 1972 μέχρι το 1976 ήταν animateur musical, υπεύθυνος μουσικών εκδηλώσεων του Πολιτιστικού κέντρου του Παρισινού προαστίου Κρετέιγ .Μεγάλες σκηνικές δημιουργίες του αυτήν την περίοδο: Les enfants du sable (1973)και δύο μουσικά θεάματα που παρουσιάστηκαν στο φεστιβάλ της Αβινιόν: Dieu le veut (1975), σε συνεργασία με τον J.M.Ribes και τον Γιάννη Κόκκο και Grisélidis (1977), σε συνεργασία με τον Antoine Vitez.

Το 1977, ενώ η καριέρα του στο εξωτερικό ήταν σε πολύ υψηλό σημείο, επέστρεψε στην Ελλάδα. Συνέχισε τη συνθετική του δραστηριότητα σε δύο κυρίως τομείς: α) τη μουσική δωματίου, με ιδιαίτερη έμφαση στα έργα για φωνή και β) τη μουσική για θέατρο. Έργα του της περιόδου 1977-1996 μεταξύ άλλων είναι :

Έξι τραγούδια για ποντίκια,(1979)Η Συνέλευση των Ζώων(1981,κείμενο Π.Κοροβέση) Αυτοσχεδιασμός στην ,μνήμη του Γιάννη Χρήστου (1980), ,Το γάλα του Αιγιαλού (1986 Αν.Εμεπιρίκος), Εισαγωγή στο κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου,(1987) Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο(1990), Ο Μικρός Ναυτίλος σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη,(1990), Πυλάδης ,όπερα σε συνεργασία με τον Γιώργο Χειμωνά και τον Διονύση Φωτόπουλο, (1992), Ανδρομάχη(1994, φεστιβάλ Αβινιόν), Οδύσσεια, συμφωνικό μπαλέτο σε χορογραφία John Neumeier,1995  (για τη μουσική αυτή τιμήθηκε με το διεθνές βραβείο Benois de la dance 1996).

Πρόσφατα σημαντικά έργα του : Οι δραπέτες της σκακιέρας,(1998) όπερα σε λιμπρέτο Ευγένιου Τριβιζά, Κοντσερτίνο για πιάνο και ορχήστρα, (2000) Ιοκάστη(2002) ,λυρική τραγωδία σε ποίηση  Ιουλίτας Ηλιοπούλου,  Το Μονόγραμμα, 2004σκηνική καντάτα σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, Το κίτρινο ποτάμι ,2007σε ποίηση Κινέζων ποιητών, Η σκηνή των θαυμάτων, 2007 όπερα δωματίου βασισμένη στο ομώνυμο ιντερμέδιο του Μ.Θερβάντες, «Ο κόσμος ο Μικρός ο Μέγας», 2011,αφιέρωμα στην ποίηση του Ελύτη,  Lamento –concerto grosso -2013για ορχήστρα με όργανα εποχής, Φωνή Δρυός (2015) τελετουργικό δράμα. Επτά Αθάνατες αρετές (Παραλλαγές σ΄ένα θέμα του Δημ.Μητρόπουλου, για συμφωνική ορχήστρα ,2018), «Λεπορέλλα» όπερα σε λιμπρέτο Ιουλίτας Ηλιοπούλου βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Στέφαν Τσβάιχ. (Λυρική Σκηνή, 2020)

Πολλοί κύκλοι τραγουδιών για φωνή και πιάνο ή για φωνή και μικρό σύνολο γραμμένοι σε διαφορετικές περιόδους συμπληρώνουν την πλούσια εργογραφία του.

Εργάστηκε ως  αναπληρωτής διευθυντής του τρίτου προγράμματος (1977-1981) και διευθυντής του μουσικού τομέα της Δημοτικής πολιτιστικής επιχείρησης Καλαμάτας, (1985-1990).Διετέλεσε επίσης, πρόεδρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής( 1994-1999), καλλιτεχνικός  διευθυντής της Ορχήστρας των Χρωμάτων (1995-2010),καθώς  και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (2013-2015).Είναι ομότιμος καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου.

 

 


 

Comments are closed.

© 2016-2020 ΩΔΕΙΟN ΑΘΗΝΩΝ - All rights reserved | ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ | Mindcrafted by Scicada.eu