ACADEMICA – Δ ΚΥΚΛΟΣ 21

Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ACADEMICA – Δ ΚΥΚΛΟΣ 21

 

ΣΑΒΒΑΤΟ
22 ΜΑΙΟΥ

20:30

FB
ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΑΙΘΟΥΣΑ “ΑΡΗΣ ΓΑΡΟΥΦΑΛΗΣ”.
Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί χωρίς την παρουσία κοινού και θα μεταδοθεί ζωντανά στη σελίδα facebook του Ωδείου Αθηνών.
ΔΕΥΤΕΡΑ
7 ΙΟΥΝΙΟΥ

21:00
ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΒΙΛΛΑ ΣΤΕΛΛΑ
ΠΕΜΠΤΗ
1 ΙΟΥΛΙΟΥ

21:00
ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
2 ΙΟΥΛΙΟΥ

21:00
ΔΗΜΟΣ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ
ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

 

 

Benjamin Britten: Simple Symphony

  • Boisterous Bourrée (allegro ritmico)
  • Playful Pizzicato (presto possible sempre pizzicato)
  • Sentimetal Sarabande (poco lento e pesante)
  • Frolicsome Finale (prestissimo con fuoco)

Georg Philipp Telemann: Σουίτα σε λα ελάσσονα για φλάουτο με ράμφος, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο

  • Ouverture
  • Les plaisirs
  • Air à l’italien (largo – allegro)
  • Menuet I, II
  • Réjouissance (viste)
  • Passepied I, II
  • Polonoise

Σολίστ: Δημήτρης Κούντουρας

Edvard Grieg: Holberg Suite

  • Praeludium (allegro vivace)
  • Sarabande (andante)
  • Gavotte (allegretto) – Musette (poco più mosso)
  • Air (andante religioso)
  • Rigaudon (allegro con brio)

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Τσούχλος

Πρώτα βιολιά Οδυσσέας Κορέλης, Φρανς Σεστάνι, Ιρίνα Σαλένκοβα, Κωνσταντίνος Μπουραντάς, Ιωάννης Τζιώτης, Κίτι Βαρδάμη
Δεύτερα βιολιά Αντωνέλα Τσεφά, Ηλέκτρα Βεζύρογλου, Γεωργία Τσολάκη, Τάσος Γρατσίας
Βιόλες Αντώνης Μανιάς, Γιώργος Γιακουμής, Παναγιώτης Αράπογλου
Βιολοντσέλα Βαγγέλης Νίνα, Έλλη Φιλίππου, Αλέξανδρος Χαραλάμπους
Κοντραμπάσο Θεόδωρος Λυγνός
Τσέμπαλο Ιάσων Μαρμαράς

 

Λίγα λόγια για τον Δημήτρη Κούντουρα

dk

Ειδικεύεται σε ιστορικά είδη φλάουτου και στην παλαιά μουσική. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη όπου και ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στο φλάουτο με ράμφος και στο φλάουτο στο ΚΩΘ. Σπούδασε φλάουτο με ράμφος και μπαρόκ φλάουτο στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής της Ουτρέχτης (μεταπτυχιακό δίπλωμα σολίστ, 2001) και στην Ακαδημία Μουσικής του Μιλάνου με υποτροφία του ιδρύματος Marco Fodella. Έπειτα ολοκλήρωσε τις σπουδές του στα ιστορικά φλάουτα στο Ανώτατο Ωδείο της Βιέννης ενώ σπούδασε μουσικής του Μεσαίωνα στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής του Τρόσινγκεν αποφοιτώντας με τον τίτλο Master of Early Music. Ανάμεσα στους καθηγητές του υπήρξαν οι H.ter Schegget, K.Boeke, W.Hazelzet και D.Bragetti.

Είναι διδάκτορας ιστορικής μουσικολογίας του ΕΚΠΑ ενώ υπήρξε μεταδιδακτορικός υπότροφος του ΚΕΑΕ για την έρευνά του “Μουσική των τροβαδούρων στο Λατινικό Βασίλειο της Θεσσαλονίκης” (εκδ.Νεφέλη, 2017).

Είναι ιδρυτικό μέλος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Ex Silentio με πλούσια παρουσία σε διεθνή φεστιβάλ και στη δισκογραφία έχοντας ηχογραφήσει πέντε CD για τις εταιρίες Carpe Diem Records Berlin, Talanton και Νεφέλη.

Έχει εμφανιστεί ως σολίστ, ως διευθυντής συνόλων και με σύνολα παλαιάς μουσικής στη Sala Verdi του Μιλάνου, στην Pablo Casals Hall του Τόκυο, στο Konzerthaus της Βιέννης, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης, στο διεθνές Φεστιβάλ J.S.Bach στη Ρίγα, στο Φεστιβάλ Blumenthal του Τελ-Αβίβ, στο Banchetto musicale του Βίλνιους, στο Styriarte του Γκρατς, στα φεστιβάλ Via Medieval, Mousike’, Trigonale, St Ruprecht, στο Φεστάλ Αθηνών, στο Φεστιβάλ του Μπαχρέιν κ.α.

Έχει συνεργαστεί με την Καμεράτα Αθηνών (Γ.Πέτρου), με τη Harmony of Nations Baroque Orchestra και με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης (Ph.Jordan). Ερευνά ζητήματα ιστορίας κι ερμηνείας της μουσικής μέχρι τον 18ο αιώνα ενώ έχει εκδόσει δοκίμια και μελέτες για τις εκδόσεις Fagottobooks, Ορφέως και Brepols.

Είναι καθηγητής και συντονιστής του Κέντρου Παλαιάς Μουσικής του Ωδείου Αθηνών και διδάσκει στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Λίγα λόγια για τον Νίκο Τσούχλο

NT

Ο Νίκος Τσούχλος γενήθηκε το 1961. Σπούδασε νομικά, μουσική και μουσικολογία στην Αθήνα και στο Παρίσι. Από νωρίς αφιερώθηκε στη διεύθυνση ορχήστρας, ξεκινώντας ως βοηθός του Μάνου Χατζιδάκι στην Ορχήστρα των Χρωμάτων, ενώ έκτοτε έχει συνεργαστεί ως προσκεκλημένος αρχιμουσικός με τις περισσότερες ελληνικές ορχήστρες, καθώς και με πολλές ορχήστρες και καλλιτεχνικούς οργανισμούς του εξωτερικού. Από το 1991 υπήρξε Διευθυντής Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού και αργότερα, ως το 2012, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Από το 2013 υπηρετεί το Μουσικό και Δραματικό Σύλλογο ‘Ωδείον Αθηνών – 1871’ ως Πρόεδρος του Δ.Σ., ενώ από το 2014 είναι Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου. Για το συγγραφικό του έργο πάνω σε ζητήματα μουσικής ερμηνείας έχει διακριθεί από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (2011), ενώ για τις ποικίλες δραστηριότητές του στο χώρο του πολιτισμού του έχει απονεμηθεί από το γαλλικό κράτος η διάκριση Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres.

 

Λίγα λόγια για τα έργα της συναυλίας

Τρεις αιώνες μουσικής για χορό

 Το πρόγραμμα της σημερινής συναυλίας περιλαμβάνει τρία έργα γραμμένα από τρεις διαφορετικής εθνικότητας συνθέτες (έναν Βρετανό, έναν Γερμανό και έναν Νορβηγό) σε τρεις διαφορετικούς αιώνες (20ός, 18ος, 19ος). Παρά την χρονική απόσταση που χωρίζει τη χρονική στιγμή της σύνθεσης του κάθε έργου αλλά και  τους τόπους καταγωγής των συνθετών, τα έργα συνομιλούν μεταξύ τους χάρη στον κοινό τους παρονομαστή που είναι η μουσική γραμμένη για τον χορό.

Μια Απλή χορευτική Συμφωνία

Ο Μπέντζαμιν Μπρίτεν [Benjamin Britten (1913-1976)], ο γνωστότερος και, ίσως ο σημαντικότερος, Βρετανός συνθέτης τού πρώτου μισού του 20ού αιώνα, υπήρξε ένα ακόμη παιδί θαύμα της μουσικής. Πήρε τα πρώτα μαθήματα πιάνου από τη μητέρα του, ενώ οι πρώτες συνθέσεις του χρονολογούνται από την ηλικία των πέντε ετών. Πριν να γραφτεί στο Βασιλικό Κολλέγιο του Λονδίνου, όπου σπούδασε πιάνο και σύνθεση από το 1930 ώς το 1933 είχε κάνει και ιδιαίτερα μαθήματα βιόλας. Η Απλή Συμφωνία op. 4 για ορχήστρα εγχόρδων γράφτηκε αμέσως μετά την αποφοίτηση του Μπρίτεν από το Κολλέγιο και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1934 με τον ίδιο τον συνθέτη στο πόντιουμ μιας ερασιτεχνικής ορχήστρας. Το έργο είναι αφιερωμένο στη δασκάλα με την οποία ο Μπρίτεν μαθήτευσε στη βιόλα ως έφηβος, καθώς άλλωστε η σύνθεση αξιοποιεί υλικό που ο Βρετανός μουσουργός είχε συνθέσει το διάστημα 1923 με 1926 (δηλαδή μεταξύ της ηλικίας των 10 και 13 ετών). Και στα τέσσερα μέρη του έργου (Boisterous Bourrée – Playful Pizzicato – Sentimetal Sarabande – Frolicsome Finale) συναντά κανείς αποσπάσματα από προγενέστερα έργα του συνθέτη. Η Απλή Συμφωνία χορογραφήθηκε το 1944 από τον Walter Gore και παρουσιάστηκε από τα Μπαλέτα Rambert, ενώ θέματα του έργου αξιοποιήθηκαν από άλλους συνθέτες κυρίως κινηματογραφικής μουσικής. Ο Μπρίτεν έμεινε περισσότερο γνωστός για τα χορωδιακά και οπερατικά του έργα.

Μια χορευτική σουίτα γραμμένη από έναν φλαουτίστα

O πολυγραφότατος και πολυπράγμων περί την μουσική Γερμανός συνθέτης Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν [Georg Philipp Telemann (1681-1767)] είχε και αυτός υπάρξει ένα παιδί θαύμα. Παίρνοντας τα πρώτα μαθήματα τραγουδιού σε ηλικία 10 ετών, έμαθε να παίζει εκκλησιαστικό όργανο σε εξαιρετικά μικρό χρονικό διάστημα και σύντομα έμαθε να παίζει φλάουτο με ράμφος και βιολί· τις βασικές αρχές της μουσικής σύνθεσης τις έμαθε αντιγράφοντας παρτιτούρες άλλων συνθετών (όπως συνηθιζόταν τότε) και σε ηλικία 12 ετών συνέθεσε την πρώτη του όπερα. Σύντομα ο Τέλεμαν έμαθε να παίζει και φλάουτο α τραβέρσο (που ελληνικά ονομάζουμε πλαγίαυλο), όμποε, βιόλα ντα γκάμπα, και άλλα μουσικά όργανα, κάτι που δεν ήταν ασυνήθιστο για πολλούς συνθέτες της εποχής εκείνης. Έγραψε πάνω από 3.000 έργα, από τα οποία μας σώζονται περίπου τα μισά. Ο Τέλεμαν θεωρούνταν στην εποχή του ο μεγαλύτερος συνθέτης της Γερμανίας, ξεπερνώντας σε φήμη και δημοφιλία ακόμη και τους Χαίντελ και Μπαχ. Αν και γνώριζε να παίζει όλες τις οικογένειες των οργάνων, όντας ο ίδιος δεινός ερμηνευτής του φλάουτου με ράμφος, και γνωρίζοντας σε βάθος τις τεχνικές δυσκολίες αλλά και τις ερμηνευτικές δυνατότητες του συγκεκριμένου οργάνου, έγραψε πολυάριθμα έργα για φλάουτο με ράμφος, ίσως τα περισσότερα από οποιονδήποτε άλλον συνθέτη.

Η Σουΐτα σε λα ελάσσονα για φλάουτο με ράμφος, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο TWV 55a2 έχει την χαρακτηριστική δομή της μπαρόκ σουίτας, δηλαδή της διαδοχής διαφορετικών χορών στην ίδια τονικότητα. Ακολουθώντας τη γαλλική συνήθεια της θεματικής ονομασίας των μερών, τα επτά μέρη (Ouverture – Les plaisirs – Air à l’italien – Menuet I, II – Réjouissance – Passepied I, II – Polonoise) εναλλάσσουν διαφορετικά στυλ μουσικής (γαλλικό, ιταλικό, πολωνικό) περιγράφοντας συναισθήματα (χαρά, λύπη, ελπίδα, φόβο, αγάπη), κάτι που αποτελούσε βασικό ζητούμενο της μουσικής μπαρόκ. Το έργο συχνά ερμηνεύεται και από πλαγίαυλο.

Μια χορευτική σουίτα σε παλαιότερο ύφος

Ο γνωστότερος ίσως συνθέτης της Σκανδιναυίας Έντβαρντ Γκρηγκ [Edvard Grieg (1843-1907)] γεννήθηκε στο Μπέργκεν της σημερινής Νορβηγίας σε μια εποχή που η Νορβηγία και η Σουηδία αποτελούσαν το ίδιο κράτος. Ξεκίνησε να παίζει πιάνο στα 6 του, μαθητεύοντας με τη μητέρα του, η οποία ήταν δασκάλα πιάνου και στη συνέχεια σπούδασε στο Ωδείο της Λειψίας. Αν και έκανε καριέρα και ως πιανίστας, ο Γκρηγκ έμεινε γνωστός στην ιστορία ως ο συνθέτης που προώθησε την νορβηγική μουσική όσο κανείς άλλος, ενώ έργα του όπως το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα ή σκηνική μουσική για το θεατρικό έργο του Ίψεν Πέερ Γκυντ, τον κατέστησαν έναν δημοφιλέστατο συνθέτη σε διεθνές επίπεδο.

Η Σουίτα Holberg, op. 40 αφιερωμένη στον Δανονορβηγό ουμανιστή συγγραφέα και θεωρούμενο πατέρα της νεώτερης δανέζικης και νορβηγικής λογοτεχνίας Λούντβιχ Χόλμπεργκ [Ludvig Holberg (1684-1754)], αποτελεί μια συνειδητή επιστροφή στο παρελθόν. Ο Γκρηγκ έγραψε το έργο το 1884 με αφορμή τον εορτασμό για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Χόλμπεργκ. Η χορευτική αυτή σουίτα (χωρισμένη σε πέντε μέρη: Praeludium – Sarabande – Gavotte-Musette – Air – Rigaudon) επιχειρεί να ταξιδέψει τον ακροατή στα χρόνια που έζησε και έδρασε ο Χόλμπεργκ, όπως άλλωστε δηλώνεται και στον πλήρη τίτλο της: Από την εποχή του Χόλμπεργκ, Σουίτα σε παλαιότερο ύφος. Παρότι το έργο ήταν αρχικά γραμμένο για πιάνο, ο Γκρηγκ το μετέγραψε τον επόμενο χρόνο για ορχήστρα εγχόρδων, μορφή με την οποία το έργο γνώρισε και τη μεγαλύτερη επιτυχία.

 


Επιμέλεια κειμένων: Στέλλα Κουρμπανά, Δρ. Ιονίου Πανεπιστημίου, ‘Εφορος Αρχείου Ωδείου Αθηνών 

 

 

© 2016-2020 ΩΔΕΙΟN ΑΘΗΝΩΝ - All rights reserved | ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ | Mindcrafted by Scicada.eu