Academica 2019-3ος Κύκλος

Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Academica 2019-3ος Κύκλος

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7 ΙΟΥΝΙΟΥ
20:30
ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΑΙΘΟΥΣΑ “ΑΡΗΣ ΓΑΡΟΥΦΑΛΗΣ”
ΚΥΡΙΑΚΗ 9 ΙΟΥΝΙΟΥ
20:30
ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΓΟΥ-ΧΟΛΑΡΓΟΥ
2ο & 3ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΠΑΓΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14 ΙΟΥΝΙΟΥ
20:30
ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
1ο & 2ο ΕΠΑΛ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ 16 ΙΟΥΝΙΟΥ
21:00
ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΑΛΕΩ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ “ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΝΩΤΗΣ”

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 3ου ΚΥΚΛΟΥ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ (αρχείο PDF εδώ)

Felix Mendelssohn Bartholdy, Κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε μι ελάσσονα, έργο 64

Allegro molto appassionato
Andante
Allegretto non troppo – Allegro molto vivace

Σολίστ: Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε

Ludwig van Beethoven, Συμφωνία αρ. 2 σε ρε μείζονα, έργο 36

Adagio – Allegro con brio
Larghetto
Scherzo (Allegro) – Trio
Allegro molto

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Αθηναίος

ΟΡΧΗΣΤΡΑ ACADEMICA ΤΟΥ ΩΔΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

Πρώτα βιολιά Οδυσσέας Κορέλης, Φρανς Σεστάνι, Ιρίνα Σαλένκοβα, Κωνσταντίνος Μπουραντάς, Κίτι Βαρδάμη, Γιάννης Τζιώτης
Δεύτερα βιολιά Αντωνέλα Τσεφά, Ηλέκτρα Βεζύρογλου, Γεωργία Τσολάκη, Τάσος Γρατσίας
Βιόλες Αντώνης Μανιάς, Γιώργος Γιακουμής, Παναγιώτης Αράπογλου, Μάκης Τσορούκογλου (ευγενική συμμετοχή)
Βιολοντσέλα Βαγγέλης Νίνα (7,9,16/6), Λίνα Τριανταφύλλου (14/6), ‘Ελλη Φιλίππου, Αλέξανδρος Χαραλάμπους
Κοντραμπάσο Θεόδωρος Λυγνός
Ομπόε Σπύρος Κοντός, Χαριτίνη Δεσύλλα
Κόρνα Μαρία Φωτιά, Ναυσικά Μοτσενίγου
Φλάουτα Άνα Τσίφου, Δήμητρα Χανιαλάκη
Κλαρινέτα Μίνα Τσάμου, Φίλανδρος Καρράς
Φαγκότα Ανδρέας Σπυρόπουλος, Δημήτρης Κουφαλάκος
Τρομπέτες Σωτήρης Πέπελας, Ιωάννα Γανίτη
Τύμπανα Βεατρίκη Αληθεινού

 

Λίγα λόγια για την Δανάη Παπαματθαίου-Μάτσκε

δμ

Γεννήθηκε στην Αθήνα και έλαβε τα πρώτα μαθήματα βιολιού σε ηλικία πέντε χρονών.

Είναι κάτοχος των τίτλων σπουδών Bachelor of Arts και Master of Arts από το Πανεπιστήμιο Mozarteum Ζάλτσμπουργκ – τάξη καθηγητή Igor Ozim.

Το 2017 ολοκλήρωσε το πρόγραμμα σπουδών «Konzertexamen», στην τάξη της καθηγήτριας Tanja Becker – Bender, στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Αμβούργου.

Έχει βραβευθεί σε διεθνείς και εθνικούς διαγωνισμούς βιολιού. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται τα πρώτα βραβεία στους διαγωνισμούς «Andrea Postacchini», «Jugend musiziert» και «Henri Marteau» και έχει επανειλημμένα τιμηθεί με υποτροφίες από Κοινωφελή Ιδρύματα και Συλλόγους της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Ως σολίστ αλλά και ως μέλος σχήματος μουσικής δωματίου έχει παίξει στα πλαίσια Διεθνών Μουσικών Φεστιβάλ και σε σημαντικά μουσικά κέντρα στην Γερμανία, Αμερική, Ιταλία, Ελβετία, Αυστρία, Σλοβενία, Κίνα, Σουηδία, Εσθονία, Φιλανδία, Ελλάδα, και Κύπρο. Έχει συμπράξει με σημαντικές Συμφωνικές Ορχήστρες πολλών ευρωπαϊκών χωρών και στην Ελλάδα με την Κ.Ο.Α., Κ.Ο.Θ. και  «ΚΑΜΕΡΑΤΑ».

Στην δισκογραφία της περιλαμβάνονται δύο CD από την εταιρεία IRIDA Classical: «Violin Recital» και «Σονάτες για βιολί και πιάνο των Beethoven, Debussy και Ravel».

Λίγα λόγια για τον Νίκο Αθηναίο

να

Academica Athens Orchestra. Athens Conservatoire
George Detsis. 02/2018.

Μαέστρος, συνθέτης, πιανίστας. Γεννήθηκε στο Χαρτούμ του Σουδάν. Σπούδασε πιάνο, σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας στην Αθήνα, Κολωνία και Ντύσσελντορφ. Μακρόχρονη θητεία ως μαέστρος σε διάφορα σημαντικά Μουσικά Θέατρα (Όπερες) στην Γερμανία και Ελβετία. Από το 1990 ως το 2001 Γενικός Μουσικός Διευθυντής στην Φρανκφούρτη του Όντερ και Καλλιτεχνικός Διευθυντής και Αρχιμουσικός  της Κρατικής Ορχήστρας του Βραδεμβούργου. Περιοδείες σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη και συναυλίες στα σημαντικότερα μουσικά κέντρα (Βερολίνο, Βιέννη, Μόναχο, Παρίσι, Μόσχα, Άμστερνταμ κ.α.), ηχογραφήσεις μίας μεγάλης σειράς CD, με εξαιρετικές κριτικές και βραβεία καταξιώνουν τον ίδιο και την ορχήστρα διεθνώς. Έχει διευθύνει επανειλημένα πολλές σημαντικές ορχήστρες του εξωτερικού και όλες τις σημαντικές ελληνικές ορχήστρες. Από το 2000 ως το 2010 υπήρξε ο πρώτος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Σήμερα είναι Διευθυντής του Ωδείου Αθηνών και από το 2013 μόνιμος αρχιμουσικός της ορχήστρας «Academica Αθηνών».


Λίγα λόγια για τα έργα της συναυλίας

Ένας Εβραίος βαπτισμένος Χριστιανός

Εγγονός του Εβραίου φιλοσόφου Μωυσή Μέντελσων [Moses Mendelssohn (1729-1786)], o Φέλιξ Μέντελσων Μπαρτόλντυ [Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)] γεννήθηκε στο Αμβούργο σε μια ευκατάστατη εβραϊκή οικογένεια (ο πατέρας του Άμπρααμ ήταν τραπεζίτης), η οποία όμως είχε ασπαστεί στον χριστιανισμό (εξού και το επίθετο Μπαρτόλντυ, το οποίο δήλωνε την επιθυμία αποκοπής από το εβραϊκό παρελθόν). Ο μικρός Φέλιξ έδειξε από νωρίς κλίση στη μουσική, όπως και η κατά τέσσερα χρόνια μεγαλύτερη αδελφή του Φάνη [Fanny], παίρνοντας τα πρώτα μαθήματα μουσικής από τη μητέρα τους Λέα [Lea].  Πολύ σύντομα τα αδέλφια Μέντελσων εμφανίζονταν να παίζουν μαζί σε συναυλίες ως παιδία θαύματα (ο Φέλιξ έκανε την πρώτη του εμφάνιση ως ερμηνευτής σε ηλικία 9 ετών) ενώ ήδη στην εφηβεία του ξεκίνησε να συνθέτει.

Το Ωδείο της Λειψίας και ένα Κονσέρτο για βιολί

Το 1843, και ενώ ο Μέντελσων διέμενε πλέον στη Λειψία ως αρχιμουσικός στην περίφημη Ορχήστρα Γκεβάντχαους [Gewandhaus], έπεισε τον βασιλιά της Σαξονίας, Φρειδερίκο Αύγουστο Β΄ να ιδρύσει ένα Ωδείο, το οποίο διηύθυνε αλλά και στο οποίο δίδαξε ο ίδιος ο Μέντελσων για κάποια χρόνια (σήμερα φέρει το όνομα του). Ένα χρόνο αργότερα (τον Σεπτέμβριο του 1844), ο Γερμανός συνθέτης ολοκλήρωσε το περίφημο Κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε μι ελάσσονα, έργο 64, ένα έργο του οποίου η σύνθεση είχε ξεκινήσει πριν από έξι περίπου χρόνια και το οποίο γράφτηκε για τον φίλο του βιολονίστα Φέρντιναντ Ντάβιντ [Ferdinand David (1810-1873)]. Ο τελευταίος ήταν εκείνος που το πρωτέπαιξε με το «Γκουαρνέρι» βιολί του, στο Γκεβάντχαους τον Μάρτιο του 1845. Παρότι ο Μέντελσων έπαιζε ο ίδιος βιολί, είχε πολύ συχνά συμβουλευτεί τον βιρτουόζο φίλο του για ζητήματα τεχνικής του βιολιού. Το ρομαντικό αυτό κονσέρτο δικαίως αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα έργα στο ρεπερτόριο του οργάνου.

Το μεσαίο «Β» της Γερμανικής Μουσικής

O Λούντβιχ βαν Μπετόβεν [Ludwig van Beethoven (1770-1827)] ή το μεσαίο από τα «τρία Β» της Γερμανικής Μουσικής (Μπαχ, Μπετόβεν, Μπραμς) είναι ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες όλων των εποχών. Ο Μπετόβεν (ή Μπεετόβεν, όπως προφέρεται το όνομά του στα γερμανικά), γεννήθηκε στη Βόννη σε μουσική οικογένεια φλαμανδικής καταγωγής. Τα πρώτα μαθήματα μουσικής στο πιάνο και το βιολί ο Μπετόβεν τα πήρε από τον πατέρα Γιόχαν, ο οποίος, μιμούμενος το παράδειγμα του Λεοπόλδου Μότσαρτ, πατέρα του διάσημου συνθέτη, θέλησε να προωθήσει και τον δικό του ταλαντούχο στη μουσική γιο, ως παιδί θαύμα. Έτσι ο μικρός Λούντβιχ εμφανιζόταν σε ρεσιτάλ από την ηλικία των 7 ετών. Πρώτος δάσκαλός του στη σύνθεση ήταν ο αυλικός οργανίστας Κρίστιαν Γκότλομπ Νέεφε [Christian Gottlob Neefe (1748-1798)], κοντά στον οποίο ο Μπετόβεν έγραψε την πρώτη του σύνθεση σε ηλικία 13 ετών. To 1786 ο δεκαεξάχρονος Λούντβιχ ταξίδεψε στη Βιέννη με στόχο να μαθητεύσει κοντά στον Μότσαρτ [Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)]. Αν και δεν είναι γνωστές οι λεπτομέρειες της σχέσεις τους (δεν γνωρίζουμε αν συναντήθηκαν καν), τον επόμενο χρόνο η μητέρα του αρρώστησε βαριά και ο Μπετόβεν επέστρεψε στην ιδιαίτερη πατρίδα του, όπου μετά τον αδόκητο θάνατό της μητέρας του  αναγκάστηκε να φροντίσει τους δύο μικρότερους αδελφούς του, καθώς ο πατέρας του είχε βυθιστεί στον αλκοολισμό. Ήταν ένα χρόνο μετά τον θάνατο του Μότσαρτ – τον Νοέμβριο του 1792 – που ο Μπετόβεν κατάφερε να μετοικήσει στη Βιέννη για να μαθητεύσει κοντά στον Γιόζεφ Χάυντν [Joseph Haydn (1732-1809)] αυτή τη φορά. Το πρώτο διάστημα της παραμονής του στη Βιέννη και ενώ έπαιρνε μαθήματα και από άλλους συνθέτες (ανάμεσα στους οποίους και τον Ιταλό Αντόνιο Σαλιέρι [Antonio Salieri (1750-1825)], έκανε καριέρα ως βιρτουόζος εκτελεστής πληκτροφόρου. Η άνθηση και ωρίμανσή του ως συνθέτη θα αργούσε λίγο ακόμη, αλλά θα ήταν αποφασιστική. Η πρεμιέρα της Πρώτης και Δεύτερης Συμφωνίας του το 1800 και το 1803 αντιστοίχως τον έστεψαν τον άξιο νεαρό συνεχιστή των Χάυντν και Μότσαρτ.

Μια συμφωνία γραμμένη σε μια δύσκολη εποχή

Η Συμφωνία αρ. 2 σε ρε μείζονα, έργο 36 γράφτηκε μεταξύ του 1801 και 1802, σε μια δύσκολη περίοδο για τον Μπετόβεν ο οποίος συνειδητοποιούσε με απελπισία ότι τα προβλήματα ακοής που τον βασάνιζαν τα τελευταία χρόνια όχι μόνο δεν ήταν παροδικά, αλλά και επιδεινώνονταν, γεγονός που τον είχε ωθήσει σε αυτοκτονικές σκέψεις. Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στις 5 Απριλίου του 1803 στη Βιέννη με τον ίδιο τον Μπετόβεν στο πόντιουμ σε μια συναυλία που περιλάμβανε ακόμη την Πρώτη του Συμφωνία, το Τρίτο Κονσέρτο για πιάνο και το ορατόριο, Ο Χριστός στο Όρος των Ελαιών, τα βασικότερα, ουσιαστικά, έργα της λεγόμενης «πρώτης» περιόδου του συνθέτη. Παρότι γράφτηκε σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή, η συμφωνία αυτή δεν προδίδει κάποια ψυχολογική αναστάτωση, αλλά έχει έναν δυναμισμό που προοιωνίζει, την Τρίτη Συμφωνία, την «Ηρωική», που ακολούθησε το 1804. Ίσως γιατί αυτό που απέτρεψε τον τριανταδιάχρονο Μπετόβεν από την αυτοκτονία, ήταν η αγάπη του για την τέχνη του και το γεγονός ότι δεν είχε ακόμη προσφέρει στην ανθρωπότητα τον μεγαλύτερο μέρος των έργων του, τα έργα της δεύτερης και της τρίτης περιόδου, έργα που ενώ συνέθεσε τόσο μεγαλειωδώς, δεν κατάφερε να ακούσει ποτέ, παρά μόνο στο μυαλό του.

Επιμέλεια κειμένων: Στέλλα Κουρμπανά, Δρ. Ιονίου Πανεπιστημίου, ‘Εφορος Αρχείου Ωδείου Αθηνών 

 

© 2016-2017 ΩΔΕΙΟN ΑΘΗΝΩΝ - All rights reserved | ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ | Mindcrafted by Scicada.eu