Το έργο της πράξης με τίτλο “Το Ωδείο Αθηνών στην Ψηφιακή Εποχή” αποσκοπεί στην αξιοποίηση του μοναδικού ψηφιακού αρχείου του Ωδείου Αθηνών με στόχο την ανάδειξη της μουσικής & καλλιτεχνικής δημιουργίας από τον 19ο αιώνα έως σήμερα, του ωδείου ως κορυφαίου φορέα καλλιτεχνικής εκπαίδευσης παραστατικών τεχνών για πάνω από 150 χρόνια, όπως και ανάδειξη της ιστορίας του εμβληματικού κτηρίου του, ανακηρυγμένο ως «Μνημείο Σύγχρονης Αρχιτεκτονικής» από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Στο έργο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνεται η δημιουργία προσβάσιμου ψηφιακού ιστορικού αρχείου, η δημιουργία διαδικτυακής πύλης με εφαρμογές όπως χρονολόγιο, ψηφιακές εκθέσεις και ιστορίες, βίντεο και εκπαιδευτικά παιχνίδια, όπως και εγκατάσταση ψηφιακών εκθεμάτων στους χώρους του κτηρίου, έτσι ώστε η πλούσια ιστορία του Ωδείου Αθηνών να είναι ανοιχτή και προσβάσιμη από το ευρύτερο δυνατό κοινό, σε όφελος της πόλης, του πολιτισμού και του τόπου μας ευρύτερα.
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η υλοποίηση του Έργου συνεπάγεται την αξιοποίηση του πλούσιου πολιτιστικού του αποθέματος και κατ’ επέκταση την ανάπτυξη του Ωδείου Αθηνών και τη δυναμική του παρουσία στην ψηφιακή εποχή μέσα από την προσφορά νέων, σύγχρονων και ποιοτικών υπηρεσιών στο κοινό του, οι οποίες θα επαναπροσδιορίσουν τη θέση του στον πολιτιστικό χάρτη της πόλης.
Πιο συγκεκριμένα, το Ωδείο Αθηνών με την υλοποίηση του εν λόγω Έργου θα εξασφαλίσει την οργάνωση, διαχείριση και προβολή του ψηφιακού του πολιτιστικού αποθέματος, το οποίο ως φυσικό αρχείο παραμένει μη προσβάσιμο μέχρι σήμερα, και θα το καταστήσει το προσβάσιμο στο ευρύ κοινό αλλά και σε ειδικές ομάδες κοινού, θα συμβάλει στη δημιουργία ολοκληρωμένης εικόνας για τη μουσική παράδοση στην Ελλάδα και θα προβάλει το έργο του Ωδείου διεθνώς καθώς θα αποτελέσει πηγή ενημέρωσης, γνώσης και αξιοποίησης του υλικού. Επιπλέον, το Ωδείο, με τη δημιουργία ψηφιακού αρχείου, θα έχει πλέον τη δυνατότητα να διασυνδέσει το περιεχόμενό του με αυτό άλλων φορέων. Τέλος, με τη χρήση νέων τεχνολογιών θα αποκτήσει σε βάθος χρόνου χρήσιμα δεδομένα, τα οποία θα τα αξιοποιήσει για να εξελιχθεί ακόμα περισσότερο και να εμπλουτίσει περαιτέρω την ψηφιακή του στρατηγική.
Επιπλέον, βασικός στόχος του οργανισμού με την υλοποίηση του εν λόγω Έργου, αποτελεί το να κάνει ένα δυναμικό άνοιγμα σε νέες ομάδες κοινού και να μεγιστοποιήσει τον αντίκτυπο των δράσεών του, συγκεκριμένα:
στο νεανικό κοινό, καθώς θα μιλήσει στην «ψηφιακή γλώσσα» του,
στο τουριστικό κοινό το οποίο θα μπορεί να εμπλουτίσει την εμπειρία της επίσκεψής του σε έναν χώρο μουσειακής αξίας,
στο κοινό εκτός Αθηνών, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα γνωριμίας και απομακρυσμένης πρόσβασης στο ψηφιοποιημένο υλικό του οργανισμού
σε ειδικές ομάδες κοινού, όπως η μουσική κοινότητα και οι μαθητές, οι οποίες θα έχουν στη διάθεσή τους πολύτιμο υλικό προς μελέτη και έρευνα για έναν ιστορικό οργανισμό για την εξέλιξη των τεχνών στην Ελλάδα
στα παιδιά, τα οποία θα έχουν πλέον ειδικά σχεδιασμένες εκπαιδευτικές ψηφιακές εφαρμογές που θα τα εμπνεύσουν να ασχοληθούν με τις παραστατικές τέχνες
τέλος, σε άτομα με ειδικές ανάγκες, καθώς όλες οι διαδικτυακές εφαρμογές θα συμμορφώνονται με τις ελέγξιμες Οδηγίες για την Προσβασιμότητα του Περιεχομένου του Ιστού έκδοση 2.0 σε επίπεδο προσβασιμόητας τουλάχιστον «ΑΑ» (WCAG 2.0, level AA)
ΟΦΕΛΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Συμπερασματικά, το Ωδείο Αθηνών, με την υλοποίηση του εν λόγω έργου φιλοδοξεί να εκσυγχρονιστεί, να ενισχύσει τον ανοικτό του χαρακτήρα, να μεγιστοποιήσει τον αντίκτυπο των δράσεων του, να αναπτύξει περαιτέρω το κοινό του.
Μακροπρόθεσμα δε, φιλοδοξεί να συμβάλει στη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, αποτελώντας έναν ακόμα πόλο έλξης για το εγχώριο και διεθνές τουριστικό κοινό της Αθήνας.
ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ
Οι δράσεις του έργου περιληπτικά αφορούν σε 5 ευρείες θεματικές:
Ψηφιακό αποθετήριο του ιστορικού Αρχείου του Ωδείου Αθηνών, διαδικτυακά προσβάσιμο
Η μουσικοθεατρική ιστορία της Αθήνας, όπως αναδεικνύεται μέσω του Αρχείου του ωδείου
Η ιστορία του Ωδείου Αθηνών ως κορυφαίου ιδρύματος καλλιτεχνικής εκπαίδευσης
Το εμβληματικό κτήριο του Ωδείου Αθηνών και η ιστορία του
Εκπαιδευτικές ψηφιακές εφαρμογές μουσικής αγωγής
Αναλυτικά, οι δράσεις περιγράφονται στην επόμενη καρτέλα.
Αναλυτικότερα, οι δράσεις του έργου περιλαμβάνουν τα εξής:
1. ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΥΛΙΚΟΥ
Η δράση αφορά στην παροχή υπηρεσιών Τεκμηρίωσης και Ψηφιακής Επιμέλειας του ψηφιοποιημένου αρχείου του Ωδείου Αθηνών.
Θα πραγματοποιηθεί τεκμηρίωση από εξειδικευμένους επιστήμονες σύμφωνα με τα καθιερωμένα πρότυπα (πχ. Dublin Core), που ακολουθούνται σε οργανισμούς με αντίστοιχα είδη αρχείων και συλλογών. Το ψηφιακό αρχείο, τα ψηφιακά υποκατάστατα και η ψηφιακή τεκμηρίωση, θα εισαχθεί στο Σύστημα Διαχείρισης Ψηφιακού Αρχείου – Ψηφιακό Αποθετήριο, για να πραγματοποιηθεί η τελική ψηφιακή επιμέλεια του Αρχείου.
Το σύνολο της τεκμηρίωσης θα μεταφραστεί στα αγγλικά.
Περιλαμβάνει την ανάπτυξη εξειδικευμένου συστήματος διαχείρισης του Ψηφιακού Αρχείου – Ψηφιακό Αποθετήριο με στόχο τη δημιουργία ολοκληρωμένου ψηφιακού αρχείου του Ωδείου Αθηνών.
Το σύστημα θα περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα δημιουργίας βάσης δεδομένων και διαχείρισης αρχείων, με βάση σύγχρονες τεχνολογίες βασισμένες σε ανοιχτά πρότυπα (open architecture) και πλήρως παραμετροποιήσιμο Λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα στην ελληνική γλώσσα, μια web based πλατφόρμα με μέριμνα για λειτουργία από όλους τους σύγχρονους περιηγητές, γρήγορο, εύχρηστο και φιλικό προς όλους τους χρήστες.
Διαδικτυακό Ψηφιακό Αρχείο
Το σύστημα τεκμηρίωσης που θα υιοθετηθεί θα δίνει τη δυνατότητα να παρουσιαστεί στη διαδικτυακή πύλη τόσο το πληροφοριακό υλικό όσο και οι ψηφιακές αναπαραγωγές του (εικόνες, ήχος, βίντεο) κατ’ επιλογή. Επιπλέον, θα υπάρχει η δυνατότητα αναζήτησης του περιεχομένου του αρχείου καθώς και διασύνδεσης των δεδομένων.
Με αυτό τον τρόπο, το Ωδείο θα αποκτήσει ένα πλήρες, κατηγοριοποιημένο και πλήρως προσβάσιμο και προσπελάσιμο πολιτιστικό αρχείο, διαθέσιμο στο ευρύ κοινό αλλά και σε εξειδικευμένες ομάδες κοινού (ερευνητές, μουσικούς κ.λπ.).
Περιεχόμενα Αρχείου
Το προτεινόμενο έργο έχει στόχο να αξιοποιήσει το ψηφιακό αρχείο του Ωδείου Αθηνών και μέσα από αυτό να αναδείξει την ιστορία της μουσικής στη χώρα μας από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα και να φωτίσει σημαντικές πτυχές της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, συνθέτοντας ένα εικονικό μουσείο για ένα από τα σπουδαιότερα κομμάτια της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Το Αρχείο περιλαμβάνει:
Αρχειακό υλικό σχετικό με την ιστορία του Ωδείου από το 1871 έως και σήμερα. Πρόκειται βασικά για χειρόγραφα κείμενα, μέσα από τα οποία αναδεικνύεται ολόκληρη η ιστορία του ιδρύματος αλλά και οι άνθρωποι που σχετίστηκαν με αυτό είτε ως καθηγητές, είτε ως μαθητές, είτε ως συνεργαζόμενοι καλλιτέχνες. Ενδεικτικά τα παραδείγματα του Σπύρου Σαμάρα, της Μαρίας Κάλλας και του Νίκου Σκαλκώτα (που φοίτησαν στο Ωδείο), του Δημήτρη Μητρόπουλου (που υπήρξε και μαθητής, και δάσκαλος αλλά και διευθυντής ορχήστρας του Ωδείου), της Τζίνας Μπαχάουερ (που επίσης σπούδασε και στη συνέχεια δίδαξε στο Ωδείο), του Μανώλη Καλομοίρη που δίδαξε στο Ωδείο και δεκάδων άλλων.
Τα πρακτικά των κατατακτηρίων, των προαγωγικών και των απολυτηρίων εξετάσεων, καθώς και τα γραπτά που παραδίδονται από τους μαθητές κατά τις εξετάσεις αυτές (μεταξύ των πολυαρίθμων σχετικών τεκμηρίων περιλαμβάνονται οι διορθωμένες ασκήσεις Αρμονίας της Μαρίας Κάλλας και οι διπλωματικές συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη).
Αθησαύριστη αλληλογραφία με σημαντικότατες μουσικές, καλλιτεχνικές και πολιτικές προσωπικότητες του 19ου και 20ου αιώνα, στα ελληνικά, γαλλικά, γερμανικά και ιταλικά (Καλομοίρη, Σκαλκώτα, Βάρβογλη, Μητρόπουλο, Μαρία Κάλλας, Α. Ρίζο Ραγκαβή, Βικέλα, Βιζυηνό, Άγ. Βλάχο, Δροσίνη, Παλαμά, Καζαντζάκη, Ελ. Βενιζέλο, Α. Thomas, Α. Danhauser, L.-Α. Bourgault-Ducoudray, A. Gevaërt, C. Saint-Saëns, S. Rachmaninov, C. Nielsen, Α. Marsick, F. Furtwängler, A. Rubinstein, B. Walter, H. von Karajan, R. Strauss, κ.ά).
Προγράμματα συναυλιών (από το 1874 και εξής).
Μεγάλη συλλογή σπάνιων και σημαντικών βιβλίων για τη μουσική (όπως το πρώτο βιβλίο μουσικής θεωρίας γραμμένο στα ελληνικά, το Συνοπτική Γραμματική, είτε Στοιχειώδεις Αρχαί της Μουσικής του Νικολάου Φλογαΐτη (1830), ή το περίφημο Rapporto (1851) του Νικολάου Χαλικιόπουλου, Μάντζαρου).
Μεγάλη συλλογή από έντυπες παρτιτούρες Ελλήνων και ξένων συνθετών, σημαντική συλλογή από χειρόγραφες παρτιτούρες Ελλήνων συνθετών (π.χ. Μάντζαρου, Λαυράγκα, Καλομοίρη, Λιάλιου, Μητρόπουλου, Σκαλκώτα, Θεοδωράκη, κ.ά.), κάποιες από τις οποίες είναι άγνωστες ή θεωρούνταν χαμένες (όπως το σπαρτίτο της όπερας Ανδρονίκη (1905;) του Αλέξανδρου Γκρεκ, ένα έργο που θεωρούνταν χαμένο και βρέθηκε σε αταξινόμητο υλικό του αρχείου του Ωδείου Αθηνών την Άνοιξη του 2014).
Μεγάλη συλλογή από σπάνιες φωτογραφίες που χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα.
Αρχιτεκτονικά σχέδια του παλιού κτιρίου της οδού Πειραιώς (από τον Τσίλλερ) καθώς και του κτιρίου της οδού Ρηγίλλης (από τον Δεσποτόπουλο).
Ηχητικό υλικό αποτυπωμένο σε κυλίνδρους (piano rolls), σε μαγνητοταινίες, σε δίσκους βινυλίου και ακτίνας.
Το πλούσιο και εξαιρετικής σημασίας αυτό πολιτιστικό απόθεμα θα τεκμηριωθεί και θα εισαχθεί σε σύστημα ψηφιακού αποθετηρίου, συνθέτοντας ένα πλήρες τεκμηριωμένο ψηφιακό αρχείο του Ωδείου. Το σύστημα ψηφιακού αποθετηρίου θα συμβάλει στη διαχείριση, οργάνωση και προβολή του ψηφιακού πολιτιστικού αποθέματος του Ωδείου. Επιπλέον, το Έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία διαδικτυακής πύλης, που θα φιλοξενεί το ψηφιακό αρχείο του Ωδείου αλλά και εφαρμογές ανάδειξης αυτού, όπως πλατφόρμα επικοινωνίας και ανταλλαγής γνώσεων και εμπειριών για το ειδικό κοινό των μαθητών του Ωδείου, εικονική περιήγηση με πανοράματα στον χώρο, χρονολόγιο με τα ορόσημα της ιστορίας του Ωδείου Αθηνών, ψηφιακές εικονικές εκθέσεις, βίντεο καθώς και εκπαιδευτικές εφαρμογές για παιδιά. Επίσης, στο έργο περιλαμβάνεται η εγκατάσταση ψηφιακών εκθεμάτων στον χώρο. Πρόκειται για διαδραστικές οθόνες που προβάλουν εφαρμογές και βίντεο τόσο την ιστορία του κτηρίου όσο και την ιστορία του Ωδείου.
O Δημήτρης Μητρόπουλος με τον Leonard Bernstein // Dimitri Mitropoulos and Leonard Bernstein
Πρόγραμμα από την πρεμιέρα της όπερας “Soeur Béatrice” του Δημήτρη Μητρόπουλου (1920) // Program of the première of Dimitri Mitropoulos’ opera «Soeur Béatrice» (1920)
Πρακτικά Απολυτηρίων εξετάσεων του Μίκη Θεοδωράκη (Πτυχίο Αντίστιξης και Φούγκας) // Records of Mikis Theodorakis’ graduate exams (Degree in Counterpoint and Fugue)
Επιστολή της Μαρίας Κάλλας προς τον Πρόεδρο του Ωδείου Αθηνών, Αριστείδη Κυριακίδη (1960) // Letter by Maria Callas addressed to the President of the Athens Conservatoire, Aristides Kyriakides (1960)
Ο Δημήτρης Μητρόπουλος διευθύνει. Φωτογραφία με υπογραφή του Μητρόπουλου // Dimitri Mitropoulos conducting. Photograph signed by Mitropoulos
Παράσταση Δραματικής Σχολής για το έργο “Δις Τζούλια” του Strindberg.
Μάθημα Απαγγελίας.
Διαλέξεις περί Θεάτρου στους μαθητές της Δραματικής Σχολής.
Δελτίο πληρωμής προς Δημήτρη Ροντήρη (1918)
3. ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΥΛΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ
Η διαδικτυακή πύλη & το σύστημα διαχείρισης περιεχομένου
Η δράση περιλαμβάνει τη δημιουργία νέας διαδικτυακής πύλης, η οποία θα φιλοξενήσει τις ψηφιακές συλλογές του Ωδείου, αλλά και το πολυμεσικό υλικό και τις εφαρμογές που θα δημιουργηθούν στο πλαίσιο του Έργου.
Η υλοποίηση της διαδικτυακής πύλης θα γίνει με σύγχρονη αισθητική και λειτουργικότητα που θα ανταποκρίνεται στα διεθνή πρότυπα και θα αποτελέσει την ψηφιακή, δυναμική παρουσία του οργανισμού στον χώρο του διαδικτύου, ενώ θα περιλαμβάνει και Σύστημα Διαχείρισης Περιεχομένου (CMS: Content Management System) για την ολοκληρωμένη αλλά και εύκολη διαχείριση του περιεχομένου της πύλης από τον φορέα.
Παράλληλα, η οργάνωση της δομής της πληροφορίας και του περιεχομένου της ιστοσελίδας θα γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτυγχάνεται η εύκολη πλοήγηση σε αυτή και να υποστηρίζει την ολοκληρωμένη και φιλική εμπειρία του επισκέπτη-χρήστη (βέλτιστο UXdesign).
Οι εφαρμογές ανάδειξης:
α. Εικονική περιήγηση με Πανοράματα 360° στο κτήριο του Ωδείου Αθηνών
Η εφαρμογή θα δίνει τη δυνατότητα μιας ολοκληρωμένης εικονικής περιήγησης στο εμβληματικό κτήριο του Ιωάννη Δεσποτόπουλου με πανοράματα 360°, που θα ξεναγεί τους χρήστες παρέχοντας επιπλέον πληροφορίες στα σημεία που το απαιτούν. Η εφαρμογή θα δώσει τη δυνατότητα στο Ωδείο να ανοίξει τις πύλες του στο κοινό χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς.
Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει συγκεκριμένα σημεία και αντικείμενα και να δει επιπλέον πληροφορίες σχετικά με αυτά, ενώ θα έχει στη διάθεσή του και το περιεχόμενο των ψηφιακών εκθεμάτων που θα βρίσκονται στο χώρο.
β. Χρονολόγιο «Η ιστορία του Ωδείου Αθηνών»
Η εφαρμογή παρουσιάζει με τη μορφή Χρονολογίου την ιστορία του Ωδείου από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα, καλύπτοντας περίπου 150 έτη λειτουργίας του αρχαιότερου μουσικοθεατρικού εκπαιδευτικού ίδρυματος της νεότερης Ελλάδας.
Το χρονολόγιο θα «πιάνει» το νήμα της ιστορίας του ιδρύματος από τον Ιούνιο του 1871, τότε που ιδρύθηκε ο Μουσικός και Δραματικός Σύλλογος «Ωδείον Αθηνών – 1871» και θα φτάνει στο σήμερα και στον εκσυγχρονισμό τόσο του ιστορικού κτηρίου, όσο και του ίδιου του Οργανισμού, ο οποίος ανταποκρίνεται πλέον στις απαιτήσεις της σύγχρονης εκπαιδευτικής και καλλιτεχνικής αγοράς.
Το χρονολόγιο θα αξιοποιεί επιλεγμένο υλικό από το Αρχείο (φωτογραφίες, έγγραφα, επιστολές, ηχητικά κ.λπ.) το οποίο θα συνοδεύεται από σύντομα επεξηγηματικά κείμενα και θα επιτρέπει στον χρήστη να εστιάσει στις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν, χαράσσοντας τη δική του προσωπική διαδρομή, και δίνοντάς του τη δυνατότητα να δει επιπλέον πληροφορία όπου επιθυμεί (ήχος, εικόνα, κείμενα, βίντεο).
Η εφαρμογή θα είναι δυναμική, το περιεχόμενο θα μεταβάλλεται από διαχειριστικό εργαλείο, ενώ θα προβάλλεται και στον χώρο του Ωδείου Αθηνών σε διαδραστική οθόνη.
γ. Ψηφιακές εικονικές εκθέσεις «Iστορίες από το αρχείο του Ωδείου Αθηνών»
Η εφαρμογή συγκεντρώνει ενδιαφέρουσες ιστορίες από την πορεία του Ωδείου Αθηνών και τις παραστάσεις του, αντλώντας έμπνευση από επιλεγμένα τεκμήρια του ψηφιακού αρχείου. Θα δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας θεματικών ψηφιακών εκθέσεων με χαρακτηριστικά αφήγησης (story telling), που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κοινού και αναδεικνύουν και προβάλουν με ποικίλους τρόπους το πολιτιστικό απόθεμα του Ωδείου αλλά και τον ίδιο τον οργανισμό, δίνοντας την ευκαιρία για δημιουργική αξιοποίησή του χωρίς περιορισμούς.
Οι τρεις εκθέσεις θα αναπτυχθούν γύρω από τις εξής θεματικές:
«Αρχείο Αρφάνη»: η ψηφιακή έκθεση θα αξιοποιεί το ψηφιοποιημένο Αρχείο του Στάθη Αρφάνη το οποίο περιλαμβάνει δίσκους με μοναδικές ηχογραφήσεις Ελλήνων και ξένων ερμηνευτών και συνθετών, αυτόγραφα των Verdi, Puccini, Wagner, Liszt, Brahms, Berlioz, Stravinsky, όπως και διεθνούς φήμης τραγουδιστών από τον Caruso ως τον Ζαχαρίου και από την De Hidalgo ως την Μπάλτσα, ανεκτίμητης αξίας πρωτότυπες φωτογραφίες, εκατοντάδες αρχειακά έγγραφα, σπάνια προγράμματα συναυλιών και αφίσες των αρχών του 20ού αιώνα συνθέτουν μια νέα, άγνωστη, εικόνα για την μουσική ζωή στην Ελλάδα.
«Οι γυναίκες του Ωδείου Αθηνών»: η ψηφιακή έκθεση θα αφορά σε ψηφιοποιημένο αρχειακό υλικό που σχετίζεται με καλλιτέχνιδες – δασκάλες και μαθήτριες του Ωδείου Αθηνών.
«Η παράδοση της κλασικής μουσικής στην Ελλάδα»: η ψηφιακή έκθεση θα αξιοποιεί το ψηφιοποιημένο Αρχείο του Ωδείου Αθηνών για να αναδείξει την παράδοση της κλασικής μουσικής στην Ελλάδα και τους σημαντικούς Έλληνες συνθέτες.
δ. Bίντεο: «Η κοινωνική και πολιτική ζωή της Aθήνας του 19ου αιώνα μέσα από τις ιστορίες του Ωδείου Αθηνών»
To βίντεο θα παρουσιάζει ιστορίες που προέρχονται από επιλεγμένα τεκμήρια του αρχείου και φωτίζουν πτυχές της κοινωνικής και πολιτικής ζωής του 19ου αιώνα (π.χ. άρνηση της υποτροφίας στον Μ. Θεοδωράκη λόγω πεποιθήσεων, η αποτέφρωση του Μητρόπουλου και το θέμα που δημιουργήθηκε με την Εκκλησία αλλά και οι επιδόσεις της Μαρίας Κάλλας).
Μέσα από τα τεκμήρια αυτά θα έρχονται στην επιφάνεια τα ζητήματα που απασχολούσαν την κοινωνία της εποχής αλλά και ο ρόλος της καλλιτεχνικής ζωής της πόλης στη ζωή των τότε Αθηναίων.
ε. Διαδραστικό βίντεο “Διάσημοι μαθητές του Ωδείου Αθηνών”
Στο βίντεο θα παρουσιάζονται τεκμήρια και πληροφοριακό υλικό για ορισμένους από τους πιο γνωστούς μαθητές του ωδείου όπως για παράδειγμα:
οι διορθωμένες ασκήσεις Αρμονίας της Μαρίας Κάλλας, οι διπλωματικές συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη, χειρόγραφα και άλλο αρχειακό υλικό από τον συνθέτη Μ. Καλομοίρη, το Δημήτρη Μητρόπουλο, τη Τζίνα Μπαχάουερ, φωτογραφικό υλικό κ.ά. παρουσιάζονται με τη μορφή αφήγησης και ο χρήστης μπορεί να επιλέξει το πώς θα ακούσει την ιστορία ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του.
Το βίντεο θα είναι διαδραστικό, δηλαδή θα υποστηρίζει την αλληλεπίδραση των χρηστών με το περιεχόμενο του βίντεο και θα αξιοποιεί το ψηφιακό υλικό του αρχείου του ωδείου το οποίο θα συνοδεύεται από animation, επεξηγηματικά κείμενα, μικρής διάρκειας βίντεο κ.λπ.
ζ. Εκπαιδευτικές ψηφιακές εφαρμογές
Στο πλαίσιο του έργου θα αναπτυχθούν εφαρμογές με εκπαιδευτικό προσανατολισμό, όπως:
Ανακαλύπτω την Ορχήστρα (ηλικίες 6+) Έφαρμογή που θα φιλοξενείται στον διαδικτυακό τόπο του Ωδείου Αθηνών και θα φέρνει τα παιδιά σε επαφή με τα μουσικά όργανα μιας ορχήστρας, μέσα από ερωτήσεις πολλαπλών απαντήσεων και αντιστοίχισης που περιλαμβάνουν εικόνες, ηχητικά αποσπάσματα και κείμενα. Το βασικό περιβάλλον της εφαρμογής θα είναι γραφιστικό ώστε να είναι προσφιλές και οικείο στο παιδί, με ευχάριστους χρωματικούς συνδυασμούς ενώ τα κείμενα και η πληροφορία θα είναι σε απλή γλώσσα ώστε να είναι κατανοητή για τα παιδιά της ηλικίας αυτής.
Μεγάλοι Μαθητές του Ωδείου Αθηνών (ηλικίες 12+) Διαδραστική εφαρμογή με ψηφιακό οπτικοακουστικό περιεχόμενο από το Αρχείο του Ωδείου που θα παρουσιάζει με τη μορφή διαδραστικής αφήγησης το έργο Ελλήνων καλλιτεχνών και προσωπικοτήτων που φοίτησαν στο Ωδείο (π.χ. Ν. Σκαλκώτας, Μ. Θεοδωράκης, Μ. Κάλλας κ.ά.). Η εφαρμογή θα περιλαμβάνει τεχνικές διαδραστικής αφήγησης (interactive storytelling) και θα ολοκληρώνεται με Quiz ερωτήσεων που βασίζονται στην αφήγηση που παρακολούθησαν.
Μαθήματα Solfège
Δημιουργία ενός ψηφιακού εκπαιδευτικού πακέτου τριών τευχών για μαθητές- επισκέπτες, τα οποία εμπεριέχουν ασκήσεις σολφέζ, δηλαδή μελωδίες που καλείται ο σπουδαστής να τραγουδήσει με τη συνοδεία των εξής οργάνων: πιάνο, κλαρινέτο, φαγκότο, κρουστά, κυρίως μέσα από τους μεγάλους Έλληνες μουσικούς του Ωδείου Αθηνών, στοχεύοντας τη δυναμική μαθησιακή εμπειρία.
Ο επισκέπτης-μαθητής μέσα από την εφαρμογή θα έχει τη δυνατότητα:
– Να διαβάζει τις εν λόγω ασκήσεις.
– Η κάθε άσκηση να συνοδεύεται από ηχητικά τα οποία δίνουν στο χρήστη τη δυνατότητα: να ακούσει τη μελωδία, να ακούσει τη συνοδεία της μελωδίας.
– Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα μουσικό ταξίδι, ερμηνεύουν και μαθαίνουν για το έργο μεγάλων Ελλήνων και Ξένων καλλιτεχνών διασκεδάζοντας.
4. ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΩΔΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Παρακάτω παρουσιάζονται τα ψηφιακά εκθέματα που θα δημιουργηθούν στο πλαίσιο του έργου και θα τοποθετηθούν σε επιλεγμένα σημεία του Ωδείου.
α. Διαδραστικό αφηγηματικό βιντεο με την Ιστορία του Κτηρίου
Το 2017 το κτήριο του ΩΔείου Αθηνών ανακηρύχθηκε «Νεότερο Μνημείο» από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεότερων Μνημείων (ΚΣΝΜ) ικανοποιώντας μια πάγια απαίτηση της αρχιτεκτονικής κοινότητας του τόπου μας. Το κτίριο αποτελεί ένα από τα σπουδαία αρχιτεκτονικά δείγματα του κινήματος του μοντερνισμού στην Ελλάδα και αποτελεί αντικείμενο πολλών σχετικών ακαδημαϊκών μελετών και ερευνητών, αλλά και θαυμασμού των κατοίκων της πόλης και των διεθνών επισκεπτών της.
Στο πλαίσιο της εφαρμογής θα γίνει τρισδιάστατη αναπαράσταση του κτηρίου του Ι. Δεσποτόπουλου και θα αναδειχθούν οι πτυχές εκείνες που επιβεβαιώνουν την αρχιτεκτονική του αξία. Το βίντεο θα είναι διαδραστικό με στόχο ο χρήστης να έχει τη δυνατότητα να εμβαθύνει στην πληροφορία που τον ενδιαφέρει και να δει το αντίστοιχο υλικό μέσα από την αλληλεπίδραση την οποία επιτρέπει αυτό ο τύπος των βίντεο. Οι δυνατότητες επιλογής (hot spot) που θα δίνονται πάνω στην τρισδιάστατη αναπαράσταση του κτηρίου θα οδηγούν σε συγκεκριμένες ενέργειες που θα έχουν προβλεφθεί. Για παράδειγμα, το βίντεο μπορεί να εμφανίζει πρόσθετες πληροφορίες (παλαιότερες εικόνες του κτηρίου και του περιβάλλοντός του, πληροφορίες για τον μεγάλο Έλληνα αρχιτέκτονα, φωτογραφικό υλικό από την ανέγερσή του κ.ά.). Με τον τρόπο αυτό η αφήγηση θα γίνεται πολύ πιο ενδιαφέρουσα και θα δοθεί, επιπλέον, η ευκαιρία να αξιοποιηθεί πολύτιμο αρχειακό υλικό του Ωδείου.
β. Τρισδιάστατες αναπαράστασεις (3D)
Θα δημιουργηθούν 3D αναπαραστάσεις τόσο σε ότι αφορά τους εξωτερικούς χώρους, αλλά και σε ότι αφορά τους χώρους εντός του κτηρίου έτσι ώστε να αναδειχθούν οι πτυχές εκείνες που επιβεβαιώνουν την αρχιτεκτονική του αξία.
5. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ & ΥΠΟΔΟΜΗ
Για τις προαναφερόμενες ανάγκες και την υποστήριξη των δράσεων αυτών, προβλέπεται η προμήθεια και εγκατάσταση κατάλληλου τεχνικού εξοπλισμού όπως, για παράδειγμα (πολύ συνοπτικά):
Εξυπηρετητής server
Διαδραστικοί Εικονοτοίχοι
Διαδραστικές Οθόνες
Οθόνη Προβολής
Λογισμικό Διαχείρισης Οθονών (Smart Digital Signage Platform)
Τέλος, το έργο υλοποιείται λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες τεχνολογίες cloud computing, ενώ η διαδικτυακή πύλη θα φιλοξενηθεί σε ένα υπολογιστικό Κέντρο Δεδομένων (data center) στην Ελλάδα, σε περιβάλλον εικονικών μηχανών (Virtualization), με διαχείριση (Administration) της Κεντρικής Βάσης Δεδομένων και των Εφαρμογών από την Υπηρεσία.
ΜΑΚΕΤΑ ΚΤΗΡΙΟΥ
Ιωάννης Δεσποτόπουλος (αρ.), Κωνσταντίνος Καραμανλής (δεξιά)
ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΧΟΛΩΝ
ΠΕΡΙΣΤΥΛΙΟ
ΑΙΘΟΥΣΑ ΜΠΑΛΕΤΟΥ
ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ / AMPHITHEATRE
ΦΟΥΑΓΙΕ ΤΕΧΝΩΝ / ARTS LOUNGE
Η ενότητα αυτή θα εμπλουτίζεται σταδιακά με χρήσιμα υλικά δημοσιότητας για το έργο και την πορεία του, όπως:
Λογότυπα, Αφίσες, Φυλλάδια
Αρχείο Δελτίων Τύπου
Δημοσιεύματα για το έργο
Νέα από την εξέλιξη του έργου
Φωτογραφικό ή άλλο υλικό
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΑΞΗΣ
ΤΟ ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΕΣΠΑ 14-20
ΚΩΔ. ΠΡΑΞΗΣ/MIS (ΟΠΣ)
6001553
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ & ΚΥΡΙΟΣ ΠΡΑΞΗΣ
Μουσικός & Δραματικός Σύλλογος «Ωδείον Αθηνών – 1871»
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.
Απολύτως απαραίτητα cookies
Το αυστηρώς απαραίτητο cookie θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένο ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για ρυθμίσεις cookie.
Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.
3rd Party Cookies
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως τον αριθμό επισκεπτών στον ιστότοπο και τις πιο δημοφιλείς σελίδες.
Η διατήρηση αυτού του cookie μας επιτρέπει να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.
Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!