Το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ) ιδρύθηκε το 1979 στην Αθήνα. Εμπνευστής, ιδρυτής και πρώτος πρόεδρός του ήταν ο διάσημος Έλληνας συνθέτης Ιάννης Ξενάκης. Επιδίωξη του Ξενάκη ήταν η εγκαθίδρυση καλλιτεχνικών και ερευνητικών σχέσεων μεταξύ της Ελλάδας και του γαλλικού κέντρου CEMAMu που είχε ήδη ιδρύσει ο ίδιος. Στο επίκεντρο της δραστηριότητας αλλά και των καταστατικών σκοπών του ΚΣΥΜΕ είναι η επιστημονική έρευνα για τη μουσική, η εποικοδομητική διάχυση των αποτελεσμάτων της μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η ανατροφοδότηση του καλλιτεχνικού και επιστημονικού γίγνεσθαι με γνώση και νέα εργαλεία.
Το ΚΣΥΜΕ, από τα πρώτα χρόνια της δράσης του, μετέχει στην πνευματική, καλλιτεχνική και επιστημονική ζωή του τόπου μας με μια πολύπλευρη και αξιόλογη προσφορά στους ακόλουθους τομείς: Πολύτεχνη έκφραση, Φεστιβάλ, Μουσική Δημιουργία, Μουσική Έρευνα, Εκπαίδευση, Εκδηλώσεις, Παραγωγές-Εκδόσεις. Σε όλους αυτούς τους τομείς, το ΚΣΥΜΕ έχει να επιδείξει αφθονία δράσεων, εκδηλώσεων, εκθέσεων, πρωτότυπων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς και αξιόλογη εκδοτική δραστηριότητα. Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε, παρακαλούμε τον ιστότοπό μας www.ksyme.org.
Ειδικότερα σε σχέση με φεστιβάλ, το ΚΣΥΜΕ διαθέτει μια μεγάλη και πολυετή εμπειρία έχοντας διοργανώσει μέσα στα 42 χρόνια λειτουργίας του πολλά φεστιβάλ. Αναφέρουμε ενδεικτικά: Τα 2 φεστιβάλ στο Θέατρο Αιξωνής (εκ των οποίων το δεύτερο είχε διάρκεια 40 ημερών), Οδοιπορικά στην Δυτική Ελλάδα και Μακεδονία, το φεστιβάλ “Πάνεμος” – ένα μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του Ξενάκη (Ηρώδειο, Γαλλικό Ινστιτούτο). Τα τελευταία χρόνια και παρά την οικονομική κρίση το ΚΣΥΜΕ έχει πραγματοποιήσει πάνω από 60 εκδηλώσεις με σημαντικούς Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες (διοργάνωση τριήμερου για τα 35 χρόνια του ΚΣΥΜΕ, συμμετοχή στην Documenta14 κ.α.).
Τον Μάϊο του 2018 ο Πρόεδρος του Μουσικού και Δραματικού Συλλόγου Ωδείο Αθηνών Νίκος Τσούχλος και ο Πρόεδρος του Κέντρου Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας Πέτρος Φραγκίστας, υπέγραψαν πρωτόκολλο συνεργασίας, το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει:
Με την παρουσία του στο κτιριακό συγκρότημα της οδού Ρηγίλλης, το ΚΣΥΜΕ αποκτά πρόσβαση στις υποδομές και τις υπηρεσίες του Ωδείου Αθηνών ενώ το Ωδείο συμπληρώνει τον εξοπλισμό του, μεταξύ άλλων με το μεγαλύτερο σήμερα αναλογικό συνθεσάιζερ στον κόσμο – το περίφημο Synthi 100 – αλλά και με τα πλέον εξελιγμένα ψηφιακά προγράμματα παραγωγής και διαχείρισης μουσικού ήχου. Ταυτόχρονα, μέσα από αυτή τη συνεργασία, οι σπουδαστές του Ωδείου Αθηνών και του ΚΣΥΜΕ θα μπορούν να επωφελούνται από τα εκπαιδευτικά προγράμματα και των δύο ιδρυμάτων.
Επιπλέον, το ΚΣΥΜΕ έχει στην κατοχή του έναν μοναδικό και εν μέρει αναξιοποίητο ερευνητικό και καλλιτεχνικό θησαυρό. Πρόκειται για το πληρέστερο αρχείο ιστορικών ηχογραφήσεων σε ότι αφορά την πρωτοποριακή μουσική στην Ελλάδα με τη μορφή μαγνητοταινιών, δίσκων βινυλίου, κασετών κ.ο.κ. Το ηχητικό αρχείο καλύπτει τη χρονική περίοδο από το 1950 έως σήμερα. Ο δε όγκος του πλησιάζει τις 4.500 τεκμηρίων. Παράλληλα, φυλάσσεται εξίσου σπάνιο έντυπο υλικό άμεσα σχετιζόμενου με τις ηχογραφήσεις, όπως προγράμματα μουσικών διοργανώσεων, αφίσες και feuille volante, παρτιτούρες έργων με ερμηνευτικές σημειώσεις, φωτογραφίες και αρνητικά, δελτία τύπου και αναφορές στον Τύπο.
ΗΛΕΚΤΡΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Οι ακριβείς ημερομηνίες και οι ώρες των μαθημάτων θα ανακοινωθούν μετά από την ολοκλήρωση των εγγραφών.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Στέλιος Γιαννουλάκης, Νίκος Χαριζάνος, Στάθης Σίδερης
ΘΕΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: Εισαγωγή στην θεωρία και την πράξη της Ηλεκτροακουστικής Σύνθεσης, ο κόσμος των ηχητικών αντικειμένων και η δημιουργική διαχείρισή τους για την παραγωγή μουσικής. Πρακτική έρευνα σε συνθετικό επίπεδο και μελέτη ιστορικών σχολών και τεχνικών ηλεκτροακουστικής σύνθεσης με σκοπό την εξοικείωση με εργαλεία, αισθητικές κατευθύνσεις και τεχνικές. Διερεύνηση δρόμων εξέλιξής της τέχνης του ήχου στον 21ο αιώνα.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: Κατά την διάρκεια του σεμιναρίου, θα μελετηθεί η φύση του ήχου και οι διάφοροι τρόποι διαμόρφωσης των χαρακτηριστικών του στο χρόνο μέσω αναλογικών και ψηφιακών συστημάτων, όπως: Digital Audio Workstations με plug-ins, το VCV-Rack, Pure Data, SuperCollider, hardware synthesizers, MIDI setups, DIY audio devices, κ.α. Θα διερευνηθούν οι ιδιαιτερότητες που εμφανίζουν οι διάφοροι τρόποι δουλειάς με τον ήχο σαν υλικό τέχνης και θα μελετηθούν διάφορες τεχνικές σύνθεσης και επεξεργασίας ήχου, στοιχεία μουσικού προγραμματισμού, και τεχνικές ζωντανής παρουσίασης ενώ θα χρησιμοποιηθεί το EMS Synthi100, το ιστορικό αναλογικό synthesizer – εργαστήριο ηλεκτρονικής σύνθεσης – του ΚΣΥΜΕ.
Μέσα από στοχευμένες ασκήσεις οι συμμετέχοντες θα ασχοληθούν με τη φύση, την τυπολογία και τις διαστάσεις του ήχου, με τη φασματική μορφολογία, την πλαστική του ηχητικού αντικειμένου και τους διάφορους τρόπους διαμόρφωσης των χαρακτηριστικών του στο χρόνο. Θέματα που θα απασχολήσουν: μουσική δόμηση, θεματική διαπραγμάτευση, το μοτίβο, ο διάλογος ανάμεσα στην υφή και την κίνηση, την ιδιωματική διαχείριση ηχητικού υλικού, τον ηχητικά οδηγούμενο συνειρμό, η τονική και ρυθμική λειτουργία, η γενικευμένη έννοια της αντίστιξης, η διαχείριση του τυχαίου, ο σχεδιασμός συστημάτων για αυτοσχεδιασμό και σύνθεση, η ενσωμάτωση ακουστικών οργάνων, η χρήση γραφικής παρτιτούρας, κ.α.
ΕΓΓΡΑΦΕΣ: Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλλουν την on line αίτηση εγγραφής μέχρι την Δευτέρα 7 Οκτωβρίου:
Κατεβάστε όλες τις πληροφορίες σε μορφή pdf εδώ.
κυμαινόμενης διάρκειας από μία εβδομάδα έως 3 μήνες.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Στέλιος Γιαννουλάκης
Υπεύθυνος Τμήματος Ηλεκτρονικής Μουσικής: Στέλιος Γιαννουλάκης | Έφορος: Νίκος Χαριζάνος
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ